september 02, 2014

TISDAG


Bovetecrunch med havremjölk.

Blötlägg 1 kopp bovete med dubbelt så mycket vatten i 12-24 h. Skölj bort allt slem och blötlägg i ytterligare 12-24 h. Skölj av igen och låt rinna av ordentligt. Blanda i lite kanel och kardemumma, 1-2 dl solroskärnor, 1-2 dl pumpafrön (jag höftar och bara öser i frön, orkar inte måtta), 6 finstrimlade torkade fikon och 3 msk agave. Försök att inte äta upp hela blandningen på stående fot. Bara det är ju en bedrift i sig. Bred ut på bakplåtspapper och in i ugnen i antingen 10 h på lägsta temperatur med luckan lite på glänt eller snabbvarianten - 110 grader i 1 - 1 1/2 h. Låt svalna. Bryt. Förvara i en burk. Eller ät upp allt typ bums.

Finns kalasbra recept på havremjölk här. Jag hade ingen olja i - funkade finfint ändå. Hade ingen silduk heller. Jag körde en vanlig linnehandduk som jag kramade ut med ett durkslag och skål under. Jag använder garanterat glutenfria havregryn från Urtekram. Finns i ekobutiker. Tror att Sempers havregryn i glutenfria hyllan (i vanliga mataffärer) funkar bra också. Egengjord havremjölk är både billigare och godare än köpt. Dessutom känner jag mig så jädra badass när jag står där och gör min egen mjölk. Typ så här.

september 01, 2014

MÅNDAG


Boveteplättar med hemmagjord hasselnötskräm och skivad banan. Jag borde kanske döpa om den här bloggen till 365 dagar av pannkakor. Det där är vad som var kvar av gårdagens surdeg. Jag tillsatte bara lite vaniljpulver och sedan stekte jag plättar av smeten precis som den var. Inga ägg, ingen mjölk. Bara surdeg. Med hasselnötskrämen blir det som att äta bröd med chokladspread. 

Busenkel hasselnötskräm:

1 msk hasselnötssmör (mandelsmör funkar också)
1 msk kokosolja
1 1/2 tsk agave
1 1/2 tsk kakao

Rör ihop och bred på plättarna. Lägg en bananskiva på varje plätt. Ät.

augusti 31, 2014

SÖNDAG


Glutenfria snickersplättar! Veganska! Inga ägg i! Choklad! Till frukost! Glutenfritt! Choklad! Till frukost! En katt som håller en taco i ena tassen och en pizzaslice i andra! Crocs som inte ser ut som crocs! Choklad! Hur många gånger kan jag använda utropstecken innan jag framstår som galen!!!!??? Jag vet inte! Många!

!!!!!!!!!!!

Om himlen var ätbar är det så här den skulle smaka. Eller så smakar himlen gammal korrugerad plåt, men det spelar ingen roll för det här var banne mig det bästa jag ätit sedan... någonsin. Egentligen är det precis samma som chokladhavregrynsgröten fast med bovete.

Mer info om bovetesurdeg finns här. (Det går ypperligt att låta den stå 12x12 timmar istället för två dygn.) Och smeten höll ihop alldeles utmärkt utan ägg.

Jag skopade upp halva surdegen (sparar resten till senare tillfälle) och slängde i:

En mixad banan
En matsked jordnötssmör
Lite äkta vaniljpulver
En matsked kakao

Sedan stekte jag plättar i kokosolja och åt med ännu mer jordnötssmör för, let's face it, jordnötssmör är guds gåva till mänskligheten. Vare sig en är ateist eller inte. Räcker till en väldigt hungrig person eller två lagom hungriga. Själv vet jag inte vad lagom är. Jag äter tills jag är mätt. Det är så jag rullar.

augusti 30, 2014

LÖRDAG


En lunch. Omelett med ruccola och valnötter. 
Vad gör man när man vaknar och känner att idag är en sådan där dag när man bara känner sig allmänt äcklig och pms:ig och dessutom regnar det och man bara vill krypa tillbaks under täcket och stanna där? Svar: Man drar på sig ett fodral. Det gör man. Och man känner sig fortfarande rätt äcklig. Men fodralet gör det iallafall uthärdligt.
Idag fotar jag bröllop så regnet gör bäst i sluta typ nu.

augusti 29, 2014

FREDAG


Bovetepannkakor. Samma som igår. Fast plättar. Och en rejäl bit 85 % choklad på toppen. Den där tallriken var en veritabel massaker en minut senare. Om jag äter choklad i samband med carbs (istället för att äta choklad i samband med protein dvs kött) så reagerar magen inte. Lustigt att jag skriver ett inlägg här om hur min kropp hatar carbs och ja, min kropp reagerar på carbs, men det beror på hur och när jag äter det. Carbs till frukost - finfint. Protein till lunch - kalas. Carbs till middag - kanon. Det betyder att jag äter två helveganska glutenfria måltider om dagen och ett paleo (kött). Och kanske ett mellanmål med apelsin och mandlar på eftermiddagen. Och oftast någon form av efterrätt till carbsen. Typ havreglass eller veganchoklad. Ja, det är socker och ja, det kanske kan trigga ett beroende, men jag upplever att min hjärna kopplar bort alla tvångstankar på mat när jag helt enkelt ger kroppen det där som jag vanligtvis förbjuder den till vardags. Det är lite att avdramatisera maten och på sikt inte ens tänka på den förrän jag blir hungrig. Ätstörda hjärnor fungerar inte normalt. Förbud tenderar att göra saker och ting ännu värre. Socker är ju en kolhydrat (om än en jäkligt enerigirik sådan) och min mage reagerar inte på att jag äter det efter en rejäl potatissallad eller pastarätt. I samband med kött däremot - yeeesh. Jag får gravidmage. Sedan hade jag kanske inte tryckt i mig ett paket glass eller en chokladkaka om dagen om jag inte tränat upp en djävulsk aptit. Vad var nu det där ordet igen? Just det. Lagom. Lagom existerar inte just nu. Bilden ovan är ju ett fint exempel. Några plättar till middag. I beg to differ. Jag åt två sådana tallrikar och en chokladkaka + x antal riskkakor med jordnötssmör på till efterrätt. Jag har kanske legat däckad i en vecka, men aptiten är det inget fel på.

Nu är det mer än en vecka sedan jag tränade sist. Det riktigt kryper i kroppen. Jag längtar efter gymmet. Jag längtar efter att lyfta tunga saker. Jag längtar efter träningsvärk och adrenalinkicken efter ett avslutat pass. Gymmet är det enda stället där jag tänker på... ingenting. Det går inte att fokusera på något annat när du har en (relativt tung) skivstång på axlarna. Jag trodde aldrig jag skulle bli en gymråtta. Hade någon sagt det till mig för något år sedan hade jag skrattat så jag nästan kissat på mig. Gymmet? Gahahhahaa! Möjligtvis om man släpar dit min kalla döda kropp och placerar den där. Och nu lyfter jag och squattar och försöker lära mig pullups utan gummiband och det går trögt men det är skitsamma för jag älskar varje sekund. Jag älskar att testa hur långt jag kan pusha mig själv. Jag älskar att äta för att kunna träna, inte träna för att kunna äta. Tack vare styrketräningen har jag äntligen fått bukt med den snedvridna kroppsuppfattningen jag levt med sedan början av gymnasiet. Det är snart 20 år sedan. Jag har hatat min kropp mer än halva mitt liv. Det är så outsägligt tragiskt att jag blir helt ledsen när jag tänker på det. Vikterna på gymmet har hjälpt mig mer än vad en terapeut någonsin har gjort eller någonsin skulle kunna göra. Att lyfta har gjort att jag äntligen börjat förstå hur kroppen funkar och vad den behöver. Gymmet är min terapi. Fan billigare också. Att lägga ut bilder på mig själv här är ett led i att lära mig acceptera mig själv. Att jag duger precis som jag är. Oavsett hur jag ser ut. Den största klyschan av de alla. Men den stämmer ju. Vilket ju är en klyscha i sig. Antar jag.

augusti 28, 2014

TORSDAG


Blåbär/bananpannkakor (gjorda på bovetesurdeg) med jordnötssmör och havreglass och ja, när jag ätit upp dessa åt jag upp hela glasspaketet med ännu mer jordnötssmör helloooooooo PMS.

Bovetesurdeg är löjligt enkelt att göra själv. Och nej, bovete är, trots att det låter så, inte ett sädesslag. Det är en ört. Som quinoa och amarant. Hursomhelst. Gå till en ekobutik och köp helt bovete. Har du gjort det? Gudrun i himlen vad bra. En kopp bovete läggs i blöt i 12-24 timmar (i rumstemperatur). Jag kör på 24 h. Jag brukar använda amerikanska mått på grund av min amerikanska måttbägare. En kopp är väl 2,25 dl om jag inte minns fel. Anyway, en kopp bovete och två koppar vatten. Täck med plastfolie. Sov. Gå och jobba. Kolla kass 80-talsactionfilm. Jag vet inte vad du gör på dagarna. Gör det du gör. Efter blötgläggningen: Skölj bovetet noga i ett durkslag/sil. Det är slemmigt värre. Bort med allt det där. Sedan häller du bovetet i en matberedare och mixar med 1/2 kopp vatten tills det är helt slätt. Låt stå övertäckt med folie i ytterligare 12-24 h (fortfarande rumstemperatur). Voilà. Klappa dig själv på axeln och utstöt ett belåtet ljud. Du har gjort surdeg.

Och nu till pannkakorna. Oh lord. Godaste pannkakorna. Fria från gluten och jag svär att jag hörde änglarna sjunga när jag åt dem.

I med tre äggulor i smeten. Jag sparar vitan till omelett vid senare tillfälle. Skippa ägg om du är vegan. Vet inte hur det blir, men testa vettja. Smeten håller nog ihop ändå. Mixa en jättestor banan eller två små. Blanda i smeten. I med lite äkta vaniljpulver, kanel, malen ingefära och kardemumma. Det blir ju inga normalstora pannkakor. Snarare stora plättar. Jag tillsätter ingen extra vätska, eftersom jag tycker de håller ihop bättre utan. Stek i kokosolja. Jag brukar köra ca 1 1/2 dl smet per pannkaka. Jag lägger på några frysta blåbär direkt i pannan. Sänk till medelvärme efter första pannkakan, annars bränns de vid. Man får vara lite flink med spaden. Pannkakorna håller ihop ganska fint, men glutenfria grejer tenderar att vara lite sprödare. Överbliven banansmet kan sparas i kylen till nästa dag.

Den här smeten räcker till två måltider för mig. En inte lika glupsk människa kan nog få ut tre måltider. Brukar inte äta det här till frukost - snarare middag. En vän till mig hävdar bestämt att pannkakor är efterrätt, inte middag. Well. Efterrätt till middag gör mig lycklig.

augusti 27, 2014

ONSDAG


 Amarantgröt med jordnötssmör och banan och en massa rött på det. Idag ska jag och min klass gå på queerhistorisk stadsvandring – en vandring i Göteborgs icke-normativa historia. Sådana fina saker får man göra när man går på Kvinnofolkhögskolan.